Trochu viac o technike jazdy alebo, čo je pri jazde v zime teda dôležité

jarka 1

Dôležitá je samotná práca rúk, nôh a vaše reakcie. S plynom a spojkou je potrebné narábať jemne a dávkovať ich správne.

ROZJAZD

Už pri rozjazde a hlavne, ak sa Vám kolesá začínajú trochu pretáčať je lepšie radšej trochu ubrať plyn, ako pridávať. Hlavné je udržať auto v pohybe. Treba si uvedomiť, že ak sa auto zastaví a kolesá prešmykujú ďalej, pod kolesami si vytvoríte ľad, z ktorého sa už len tak ľahko nepohnete. Takže pravidlo c.1: udržať auto v pohybe za každú cenu a rýchlo radiť do dvojky. Vtedy je&nbspuž spravidla jasné, že rozjazd bol úspešný a za obdivných pohľadov okolostojacich skeptikov fičíme ďalej.

PRED ZÁKRUTOU

Ak máte pod kolesami ľad (a ten je ako na potvoru väčšinou práve pred zákrutou), dupnutie na brzdu Vašu rýchlosť nijako nezmení – len dostanete šmyk a s najväčšou pravdepodobnosťou stratíte nad autom kontrolu (…a Váš „servisák“ si začína medliť ruky…). Najlepšie je jemne pribrzdiť a zároveň podradiť, pustiť spojku aj plyn a auto si spomaľuje samo – tzv. brzdenie motorom. Samozrejme musíte trafiť ten správny prevod – najlepšie postupne o jeden stupeň, potom o ďalší atd.
(!!! V žiadnom prípade sa ale nepokúšajte zaradiť prvý stupeň – ten sa používa naozaj len pri rozjazde !!!). Ak plynulo ovládate túto techniku, nič Vás nemôže prekvapiť.

ZÁKRUTA

Profíci jemne nasmerujú auto tam, kam je potrebné a asi v tretine zákruty začínajú naozaj jemne ale progresívne pridávať. Hlavne pri autách s predným náhonom krásne cítiť, ako sa auto v zákrute pekne usadí a predné kolesá ho neomylne vedú zvoleným smerom. V prudkej zákrute sa snažíme neradiť, v tiahlych zákrutách s veľkým citom.  

Takže zopakujeme: hlavne v zime je dôležité, aby ste mali auto spracované už pri vjazde do zákruty – brzdiť pred ňou, nie v zákrute a mať tam správny prevodový stupeň. Zákrutu už prechádzajte s nohou na plyne, samozrejme pedále ovládajte citlivo, kolesá budú lepšie držať stopu a nedostanú sa do šmyku.

ŠMYK

Auto sa môže dostať za určitých okolností do nedotáčavého alebo pretáčavého šmyku aj vtedy, keď dávate pozor.

Nedotáčavý šmyk znamená, že automobil nedostatočne zatáča, t.z. že vozidlo sa šmýka  prednou častou smerom von zo zákruty – zväčša autá s pohonom predných kolies. Vtedy sa odporúča vrátiť volant späť, nechať vozidlo ísť rovno s vyšliapnutou spojkou bez pridávania plynu a brzdenia. Ak nie je okraj cesty (v horšom prípade zvodidlá…) príliš blízko, kolesá skôr či neskôr opäť získajú kontakt s vozovkou a auto zabočí. Jemným pridávaním plynu sa dostanete do správneho smeru a môžete pokračovať v jazde.

Pretáčavý šmyk znamená, že auto zatáča príliš, t.z. vozidlo smeruje mimo vozovky zadnou častou – zväčša autá so zadným náhonom. Príčinou tohto šmyku je strata kontaktu s vozovkou na zadnej náprave a auto sa začne otáčať okolo vlastnej osi. Vtedy je nutné prudko, ale krátko otočiť volantom do opačného smeru. Nesmiete ale točiť volantom príliš – zadok Vám môže vystreliť na druhú stranu. V momente, ako sa Vám vozidlo podarí ovládnuť točte volant do opačnej strany, pričom všetky ďalšie korekcie musia byt kratšie.

Fotozdroj: www.sxc.hu

1 Hviezdička2 Hviezdičky3 Hviezdičky4 Hviezdičky5 Hviezdičiek (8 hlasov, priemerne: 4,80 z 5)
Loading...

Komentáre k článku

  1. Ak mate problem s parkovanim… pozrite si inzerat (mna naucil jazdit, parkovat…):

    autobazar.slovenskainzercia.sk/sluzby-motoristom/inzerat/1460465-kondicne-jazdy-pre-zaciatocnikov-bratislava-a-okolie-ponuka-bratislavsky-kraj/

Pridaj komentár